Εδώ Cyberpunk, εκεί Cyberpunk 2077… Η ανάλυση που κατέληξε MSTing

*Μαέστρο, βάλε τη μουσική υπόκρουσις*

Προσωπικά έχω τη χείριστη άποψη για την CD Projekt Red. Μια προσεκτική μελέτη της ιστορίας της, πίσω από το ιλλουστρασιόν περιτύλιγμα, με κάνει να υποψιάζομαι ότι ισχύει γι’αυτήν το κυνικό ρητό που είχα ακούσει από παλιό συνάδελφο με γνώση ή μήπως ήταν ο Βασίλης Ραφαηλίδης;: «Η τέλεια απάτη δεν μπορεί να ξεχωρίσει δια γυμνού οφθαλμού από μια πετυχημένη επιχείρηση». Ενας συνδυασμός αλληλοκολακείας μεταξύ της εταιρείας και των αποκτηνωμένων χουλιγκάνων του GamerGate με κλεισίματα του ματιού στην alt-right, εργασιακών συνθήκων μεταξύ γαλέρας και χαμαιτυπείου της Τρούμπας και αρπαγής επιδοτήσεων ευρωπαϊκών και τοπικών (από μια ακροδεξιά κυβέρνηση, να υπενθυμίσω) δημιούργησαν ένα επιχειρησιακό μοντέλο με εξαιρετικό PR και άριστες οικονομικές επιστροφές, το οποίο όμως στο εσωτερικό του νοσεί. Και δε θέλω να αναφέρω τις υποψίες μου για το πως η εταιρεία εκμεταλλεύτηκε την καλή θέληση εταιρείας RPG  της οποίας η CDPR υπήρξε μεταπωλήτρια και της οποίας τo engine χρησιμοποίησε για το πρώτο της παιχνίδι.

(*ακολουθεί δήθεν τυχαίο βίντεο που συνοψίζει τα διαγραμμένα*)

Λοιπόν, προσφάτως η πανέντιμη αυτή εταιρεία ανέβασε ένα, ομολογουμένως πολυ εντυπωσιακό gameplay demo. Δεν ξέρω αν προσπάθησε, συνειδητά η ασυνείδητα να αντιγράψει την εταιρία RPG που της έδωσε το πρώτο engine και η οποία βρίσκεται τώρα στα κλεισίματα (αποφάσισα να τη λέω με κωδικό «Ντάνκαν»), επιλέγοντας για το gameplay τον custom θηλυκό χάρακτήρα όπως έκανε και η «Ντάνκαν» για το πιο πρόσφατο παιχνίδι της το οποίο χτυπήθηκε σφόδρα από το Nickelback effect. Θα μπορούσε να είναι σύμπτωση, υποσυνείδητος φόρος τιμής ή dogwhistle. Το αφήνω να περάσει με ένα σήκωμα του φρυδιού. ´Η μάλλον δύο, γιατί τώρα που το βλέπω, ο default αρσενικός χαρακτήρας μοιάζει εξαιρετικά σε έναν ΠΟΛΥ εικονικό χαρακτήρα της «Ντάνκαν» μέχρι και στην ουλή στο αριστερό μέρος του τριχωτού της κεφαλής. Αν εννοείτε τι εννοώ.

Και τότε αρχίζουν τα παπατζιλίκια. Όχι τόσο όσο στο προηγούμενο τρέιλερ, που εννοείται δεν είχε καμμία σχέση με το engine, αλλά παπατζιλίκια ούτως ή άλλως.

Ο εκφωνητής αναφέρει ότι, «αποφασίσαμε να σας δώσουμε προοπτική πρώτου προσώπου για να βοηθήσουμε την ένταξή σας στα δρώμενα» (για να μην πω «first person perspective» και «immersion»). Και τότε μου μπήκανε ψύλλοι στ’αυτιά και το σκέφτηκα λίγο. Αφού στον Γουιτσερίνιο μια χαρά προοπτική τρίτου προσώπου είχαν.  Και μου ήρθε.

Η προοπτική πρώτου προσώπου είναι πολύ ευκολότερη στον επεξεργαστή, το rendering, και το animation  από την προοπτική τρίτου προσώπου, γι’αυτό έχουμε και περισσότερα First Person Shooters από Third Person Shooters. Ουσιαστικά, αντί να κάνεις rendering τον χαρακτήρα, κάνεις τα χέρια του, που είναι το ένα δέκατο ενός πλήρους μοντέλου. Για έναν Player character που πρέπει να δώσεις προσοχή στη λεπτομέρεια, μιλάμε για τρελή βελτιστοποίηση. Επιπλέον, δεν χρειάζεται να κάνεις animate και lipsync στο πρόσωπο επι τόπου (που η CDPR κατά τα φαινόμενα έχει αναπτύξει ή κλέψει ή αγοράσει ή… δε θα το ψειρίσω τώρα) ή να δείξεις τον custom body type.

Υποψία μου είναι ότι τα lipsync και animation plugins της CDPR αρχισαν να συμπεριφέρονται απρόβλεπτα με την κακή έννοια όταν ένα custom morphed μοντέλο έγινε plugged in πάνω τους. Το ίδιο ακριβώς έπαθε και η «Ντάνκαν» με τα bugs στο facial animation. Περαιτέρω δε μιλάω, γιατί κυκλοφορούν και δικαστικοί επιμελητές. Οπότε, φρονίμως ποιώντες οι Πολωνοί το γύρισαν στην προοπτική πρώτου προσώπου. Εμ βελτιστοποίηση, εμ το customization του χαρακτήρα υποβιβάζεται σε ένα ζευγάρι αντρικά και ένα ζευγάρι γυναικεία χέρια. O custom χαρακτήρας μένει μόνο για τις scripted σκηνές, όπου μπορείς να έχεις το plugin  στράτα-στρατούλα ή να κάνεις pre-render. Για τους NPC, μπορείς να ρίξεις ανάλυση ευσχήμως γιατί δε θα τους πολυπροσέξει κανείς, υπό τον όρο τα ΒΗΖΓΗΑ και οι ΓΚΩΛΟΙ να φαίνονται ωραία.

Nice work, masked magician!

Και μια και είπαμε ΒΗΖΓΗΑ, κάτι που μου χτύπησε εξαιρετικά άσχημα ήταν η αναφορά στον συνωμοσιολογικό αστικό μύθο με τον τύπο που χάνει τις αισθήσεις του και συνέρχεται σε ένα μπάνιο γεμάτο με πάγο και το νεφρό του να λείπει. Ουσιαστικά η γκόμινα που ψάχνεις στην πρώτη σου αποστολή, βρίσκεται εντέχνως βυθισμένη (να φαίνονται τα ΒΗΖΓΗΑ για να την παίξει ο incel GGater που δεν του κάθεται ούτε η χούφτα του) σε μια μπανιέρα με πάγο και της λείπουν τα εμφυτεύματα. Θέλω να είμαι καλοπροαίρετη και να το αποδώσω σε χοντροκομμένη απόπειρα χούμορ (ελπίζω στη deluxe έκδοση να μας δίνουν δώρο μια γαργαλιέρα βιομηχανική) και όχι σε dog whistle για τους συνωμοσιολόγους του QAnon.

Το άκουσες αυτό το πλουφ; Είναι η φούσκα που μόλις έσκασε.

(*κι εδώ πάει στο διάολο η ανάλυση και συνεχίζω με reaction κείμενο*)

Και συνεχίζει με έναν αντρικό κώλο, γιατί εμείς δεν είμαστε σαν την SJW «Ντάνκαν» και δε δείχνουμε ανωμαλίες (εντάξει, μπορεί να δείξουμε κανα λεσβιακό με τον αρσενικό χαρακτήρα να μπαίνει στη μέση και να τις θεραπεύει από τον ολέθριο σαπφισμό με το Ιαματικόν Φως της Ψωλής Του) και anime αναφορές που ήταν ήδη κουρασμένες το σωτήριον έτος 1999 (το εντελώς WTF Samurai τζάκετ). Μοιάζει σαν κάποιος που δεν έχει πάρει μυρωδιά από το Bubblegum Crisis ή το anime γενικά να προσπαθεί να αναφερθεί σε αυτό. Ή αδέξια προσπάθεια να κολακέψουν τον Mike Pondsmith είναι ή ο ίδιος ο Pondsmith δεν είναι τόσο otaku όσο ισχυρίζεται. Προσωπικά εμένα, σαν παλιά otaku, αυτή η δήθενια μου έφερε ξινίλα και τάση προς έμετο.

Μετά από το δέκατο λεπτό, και χωρίς το context της μάχης δε βλέπουμε ούτε καν τα χέρια του χαρακτήρα μας να πιέζουν πλήκτρα. Εννοείται για το immersion και όχι για να γλιτώσει rendering η μηχανή και να ανεβάσει τα frames σε ανεκτό επίπεδο, σε καμμίά περίπτωση, υπάρχουν και δικαστικοί επιμελητές, ξέρετε…

Αχ, πόσο hardware και Software εριξε η CDPR για να μη σε βλέπω, χαρακτήρα μου!

Και συνεχίζει με αξιοπρεπές animation αν και τα πλήθη βαδίζουν με τον ίδιο βηματισμό τσολιά στο Προεδρικό Μέγαρο. Κατόπιν έχουμε τη γελοία παρουσιάση του NPC Τζάκ, ο οποίος μιλάει και δείχνει σαν ρώσος με εμφύσημα που παριστάνει τον Λατινοαμερικάνο. Αλλά το ξέραμε αυτό. Βλαχιά, δηθενιά και λεβεντομαλακία, ότι ακριβως εισπράττω από το demo αυτού του παιχνιδιού. Και οι λοβοτομημένοι ούγκανοι απο κάτω χειροκροτούν. Κατάντια.

Και μετά από τον Τζάκ, έχουμε την ακόμα πιο γελοία και στερεοτυπική παρουσίαση του κυρίου Dexter, που παρουσιάζεται σαν Mr.T-μάυρος-ράπερ-αλήτης-χοντρός-πηδγηάς , αλλά έχει βιονικό χρυσό χέρι και είναι και πολύ Cyberpunk ρε παιδί μου.  Υπόκωφος ρατσισμός, γελοιότητα και δηθενιά. Και νομίζω ότι τον έκανε voice over ο ίδιος ο Pondsmith. Μάλλον πρέπει να πάρω σοβαρά και τη δεύτερη εκδόχη του προηγούμενου ερωτήματος για τον Pondsmith: ότι είναι μυρωδιάς.

Και μια και μιλάμε για μυρωδιά, το παιχνίδι μου αφήνει τον αφόρητο συνδυασμό ενός πατσουλιού δηθενιάς που προσπαθεί μάταια να καλύψει την τυροποδαρίλα της κοινοτυπίας και τη σκατίλα του σεξισμού και του ρατσισμού. Το παιχνίδι μου βρωμοκοπάει κυριολεκτικά και όσο περισσότερο βλέπω από το τρέιλερ, τόσο λιγότερο θέλω να παίξω.

Και κάπου στο εικοστό λεπτό παράτησα το τρέιλερ, με εμετίλα στο στόμα και απώλεια και της ελάχιστης αυταπάτης που είχα για το καλό γούστο των Gamers. Τόσα απίστευτα θετικά σχόλια χωρίς να βλέπουν τα δυο βασικά τεχνικά προβλήματα  που θα βρούν στην πορεία:

  1. ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΝΑ ΜΗΝ ΓΙΝΕΙ DOWNGRADE ΤΩΝ ΓΡΑΦΙΚΩΝ ΠΟΥ ΔΕΙΧΝΕΙ ΤΟ TRAILER. Το μηχάνημα στο οποίο έτρεξε το παιχνίδι είναι εξαιρετικά high-end (i7 8700K και nVidia TX1080) και δεδομένου ότι δεν έχουμε καμμια επαναστατική τεχνολογία που θα επιτρέψει διπλασιασμό αποδόσεων τον επόμενο χρόνο, σε δύο χρόνια και πάλι δε θα είναι εύκολο να έχει κανείς τέτοια απόδοση στο rig. Δεδομένης της λαθροχειρίας που έκαναν σε αυτό τον εξοπλισμό, επιλέγοντας πονηρά την προοπτική πρώτου προσώπου, πιστευω ότι θα αναγκαστούν να ριξουν αισθητά την ποιότητα των γραφικών τους αν θέλουν να τρέξουν σε μέσο εξοπλισμό ή/και σε κονσόλα. Το έχουν ξανακάνει στο Γουιτσερίνιο και θα το κάνουν και τώρα. Το εγγυώμαι. Και είμαι σχεδόν σίγουρη ότι έκαναν και άλλες λαθροχειρίες (prerendering, βελτιστοποιήσεις για το συγκεκριμένο χαρακτήρα και το συγκεκριμένο δέντρο επιλογών κτλ.) που δεν θα μπορούν να κάνουν στο προϊον που θα εκδοθεί τελικά.
  2. Ήδη, η επιλογή της προοπτικής πρώτου προσώπου προδίδει ότι η CDPR έχει πέσει σε σοβαρότατα προβλήματα με το animation προσώπων σε συνδυασμό με το character morphing. Πρόκειται για έναν από τους πιο περίπλοκους, δύσκολους και πονηρούς τομείς του 3d animation. Θεωρώ εξαιρετικά πιθανό ότι θα έχουμε ομορφιές σαν κι αυτές που είδαμε τον Απρίλιο του 2017 και μπολικες φάσεις «my face is tired».

Για το ιδεολογικό και καλλιτεχνικό κομμάτι, δε θα πω τίποτε παραπάνω από όσα είπα στο reaction. Η δηθενιά, η κλισεδούρα και η ευτέλεια δεν καλύπτονται με πιστολίδι ούτε γίνονται νουάρ μ’ένα βυζί, έναν αντρικό κώλο, ένα τσιγάρο κι ένα τζάκετ Samurai (έλεος!). Και δεν θα πω παραπάνω για το ρατσισμό και το σεξισμό, ήδη θα με κάνουν προσάναμμα στην πυρά που θα κάψουν την Ανίτα.

Ο Κόκκινος βασιλιάς είναι γυμνός, βρωμόκωλος και μικροτσούτσουνος, αλλά δεν περιμένω από κανέναν να το δεί.

13 σκέψεις σχετικά με το “Εδώ Cyberpunk, εκεί Cyberpunk 2077… Η ανάλυση που κατέληξε MSTing

  1. Κι επίσης, έχει όλα τα κουρασμένα cyberpunk κλισέ, με αιωρούμενες στο πουθενά HUDοειδείς προβολές για τα πάντα, τα de riguer πορτοκαλί, μπλε, πράσινα, κίτρινα και φούξια glow ΠΑΝΤΟΥ, ακόμα και γύρω από τις μπάλες του μπιλιάρδου και σκηνικά που όσοι ξέρουμε από Second Life τα έχουμε ξαναδεί άπειρες φορές σε πόλεις όπως το INSILICO, το Hangars Liquides, το Wastelands, το Drune… Σοβαρά, για να μας δείξουν ΑΥΤΟ φάγανε τόσο ΕΣΠΑ; I’m not impressed. Και βέβαια, σιγά μην έχει το τελικό παιχνίδι τέτοια ποιότητα εικόνας. Αν δεν κάνεις παπάδες με procedural textures και τρελό optimization στα 3D meshes, θα θες rendering farm για να δεις frame rate που να μην είναι μονοψήφιο.

    Αρέσει σε 1 άτομο

    1. Αυτό για την ποιότητα εικόνας είναι δεδομένο ότι θα γίνει. Procedural textures δεν πιστεύω ότι θα μπούν, γιατί το παιχνίδι θα παίζει από μνήμη και σκληρό και πλέον είναι καλύτερο να έχεις πράγματα στη μνήμη παρά να τρώς κύκλους μηχανής. Νομίζω μάλιστα ότι καμμία game engine δεν είναι multithreaded και γι’αυτό οι Intel επεξεργαστές έχουν καλύτερες αποδόσεις στο gaming (πράγμα ύποπτο και σκανδαλώδες από μόνο του).
      Κι εγώ προσωπικά αν και στην αρχή λίγο θαμπώθηκα, μετά άρχισα να βλέπω πίσω από την πρόσοψη.

      Μου αρέσει!

      1. Επιπλέον, τα procedural textures δεν είναι πανάκεια. Έχουν τη θέση τους όταν υπάρχει θέμα μνήμης ή net bandwidth, όπως γίνεται στο Second Life που πιθανότατα φορτώνει πράγματα on demand από το δίκτυο. Εκεί φυσικά προσπαθούμε να ξυρίσουμε όσα bytes μπορούμε από το μοντέλο. Αντιθέτως είναι λογικο ένα παιχνίδι που θα χρησιμοποιήσει μόνο τους πόρους που έχει στη μηχανή (και που θα πρέπει να κάνει χιλιάδες υπολογισμούς το δευτερόλεπτο για το render των χαρακτήρων, το AI κτλ.) να μην κάνει τη ζωη της CPU δύσκολη και να κρατήσει τους υπολογισμούς για το texturing σε ένα μίνιμουμ, οπότε αναγκαστικά πάς σε bitmap textures.

        Αρέσει σε 1 άτομο

  2. Θα συμπληρώσω και κάτι άλλο: Ένα μεσαιωνικό slash-em-up RPG έχει πολύ λιγότερες απαιτήσεις σε simulation από ένα shooting action RPG. Οι ταχύτητες είναι μικρότερες και τα collision tests πολύ λιγότερα (λίγα πολύγωνα για τις κρίσιμες αιχμές των όπλων έναντι δυνητικά εκατοντάδων σφαιρών και πολύπλοκων συστημάτων particles για σφαίρες, εκρήξεις κτλ). Όταν μπαίνουν τόσα πολλά συστήματα, θα έχουμε πιθανώς περίεργες αλληλεπιδράσεις. Γι’αυτό η παλιά BioWare (το’πα) διάλεξε το Unreal Engine για το Mass Effect (πιθανώς όταν το πρωτότυπο σε Aurora Engine τα’παιξε). Ισως και γι’αυτό, ενώ το Inquisition ήταν αξιοπρεπέστατο, το Andromeda είχε αρκετά προβλήματα στο animation. Και επειδή έχω πολύ βάσιμες υποψίες ότι το REDEngine είναι στην ουσία καγκουρεμένη Aurora Engine (ψάξτε τις σχέσεις των δύο εταιριών), πιστεύω ότι μόλις φτιάξανε το Shoot’Em Up και προσπάθησαν να δουν πως θα δούλευε η προοπτική τρίτου προσώπου, τη φάγανε στογκωλο. Οπότε, πονηρώς ποιώντες το γυρίσανε σε πρώτο πρόσωπο δήθεν για immersion.

    Μου αρέσει!

  3. Φέρτε μου τη λάκ γιατί μου σηκώθηκε η τρίχα: Στα φετινα βραβεία Interactive Fiction χορηγός ήταν το ακροδεξιό ινστιτούτο των αδερφών Koch, και η διευθύντρια του τμήματος (κρατηθείτε) «free expression» και (εδώ πραγματικά πέφτει το σαγόνι) «free speech».

    https://futureofstorytelling.org/speaker/sarah-ruger

    Μου αρέσει!

  4. Ενας πιθανός λόγος γιατί τα trailers του Clusterfuck2077 βγήκαν την στιγγμή που βγήκαν: Συμπίπτουν με τους ελέγχους απορρόφησης πόρων από τα προγράμματα της ΕΕ και οι άνθρωπες πρέπει να δείξουν κάτι για να πάρουν το ΕΣΠΑκι.

    Μου αρέσει!

  5. Αφήνω απαλά αυτό το βίντεο (ένα απο τα πολλά βίντεο με glitches, bugs και άθλια τεχνητή νοημοσύνη των NPC στο μπάχαλο που λέγεται Cyberpunk2077).

    Σας καλώ να προσέξετε τη φάση μεταξύ 0:52-1:00 όπου η μηχανή χάνει τον έλεγχο του χαρακτήρα σε προοπτική τρίτου προσώπου.

    Νομίζω ότι η εικασία μου για το ότι η επιλογή προοπτικής πρώτου προσώπου δεν έγινε για το Immersion αλλά λόγω ανυπέρβλητων θεμάτων με την custom mesh επιβεβαιώνεται.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε