BioWare vs CDPR (ενα παραλήρημα)

Τις προηγούμενες μέρες στον κόσμο του gaming γίνεται της καραπουτανάρας με το μπάχαλο που γίνεται στα στούντιο της BioWare, τις άθλιες συνθήκες εργασίας και την γενικότερη ασυννενοησία και αλλαγές στο management.

Guess what, ένα χρόνο πιο πρίν, οι ίδιες ακριβώς αιτιάσεις και κατηγορίες είχαν διατυπωθεί εναντίον του αγαπημένου μου (το πι με μι) ΕΣΠΑτζήδικου-κουμαρτζίδικου. Εννοείται ότι τα CDPRόβατα που τώρα ρεκάζουν «EA is BAD, BAD SJW BIOWARE», τότε έτρεξαν να υποστηρίξουν και να δικαιολογήσουν το ανφάν σκατέ τους.

Θα ξεκαθαρίσω μερικά πράγματα: Η βιομηχανία του gaming νοσεί βαθύτατα και ένα σημαντικό τμήμα αυτής της νόσου είναι οι συνθήκες γαλέρας που επικρατούν και γίνονται ανεκτές από το κυνόν τους (εκτός φυσικά αν τις ακολουθεί μια SJW εταιρεία) στο όνομα του «πάθους» και του «ναι αλλά το παίγνιον πηδιεί και κακοποιεί». Προσωπικά τόσο σαν εργαζόμενη όσο και σαν παλιά παίκτρια που έχει χάσει άπειρες ώρες από τη ζωή της και μια εξεταστική λόγω παιγνίων (αχ ! Civilization!) καταδικάζω κάθετα και άνευ εξαιρέσεων.

Η εξοντωτική εργασία είναι καταστροφική για τους εργάτες της βιομηχανίας, πράγμα που και μόνο από ανθρώπινης άποψης να το δούμε, είναι απόλυτα καταδικαστέο. Ακόμα και αν είσαι ένας στυγνός καπιταλιστής που θα πουλούσε τη μαμά του σε μπουρδέλο της Ταϋλάνδης για να βγάλει λεφτά, από την επιχειρησιακή σκοπιά είναι εξαιρετικά λάθος κίνηση να καταστρέφεις για το τίποτε τα μηχανήματά σου, πόσο μάλλον δημιουργούς, που έχουν να προσφέρουν και την προσωπική τους ιδιαίτερη αντίληψη και τη δημιουργία, κάνοντας ελκυστικότερο το προϊόν σου.  Για να δημιουργήσουν κάτι διαφορετικό από απελπισία, πρέπει να έχουν τον καιρό να αναπαυτούν, να επεξεργαστουν μέσα τους πράγματα, να νιώσουν λίγο ήρεμοι τέλος πάντων. Εν τέλει αυτές οι συνθήκες εργασίας ασκούν μια δαρβινική επιλογή υπέρ μιας συγκεκριμένης κατηγορίας δημιουργικών εργατών: αυτοί που παραμένουν στη βιομηχανία είναι νέοι άντρες, χωρίς οικογενειακές υποχρεώσεις και κοινωνική ζωή, ματαιωμένοι στις διαπροσωπικές σχέσεις και συχνά, λόγω αυτής της ματαίωσης, διαταραγμένοι και προσηλυτισμένοι στις τοξικές νοοτροπίες και ιδεολογίες της ανδρόσφαιρας (incels δηλαδή) οι οποίοι θα παράξουν το αντίστοιχο διαταραγμένο, τοξικό προϊόν, το οποίο δεν θα έχει διάρκεια στο χρόνο (καθώς το ιδεολογικό περιβάλλον θα γυρίσει αναπόφευκτα). Η δημιουργία των video games δεν είναι εργοστάσιο που βγάζει ψιψιψόνια και κοκοκόψαρα, αλλά στούντιο που παράγει έργα τέχνης και η ιδεολογία του δημιουργού επηρρεάζει το προϊόν. Δεν θέλω να επεκταθώ παραπάνω και να ξεφύγω χειρότερα από το θέμα του τίτλου, οπότε το αφήνω εδώ.

Κάτι που παρατήρησα είναι ότι στο διάστημα που η CDPR είναι σε φάση ράβε-ξήλωνε με το Cyberpunk2077, έχοντας παρουσιάσει μόλις δύο τρέιλερς και ένα mobile παιχνίδι που πήγε άπατο, η BioWare-EA έχει δημοσιεύσει τρία παιχνίδια: Το αξιοπρεπέστατο Dragon Age Inquisition, το ελλειπές/κουτσουρεμένο/ψιλοπροβληματικό αλλά ευχάριστο Mass Effect Andromeda και το τουρλουμπούκι της τελευταίας στιγμής Anthem (το οποίο ξεκίνησε το όλο μπάχαλο). Και καθώς το σκέφτηκα, συνειδητοποίησα το λόγο για τον οποίο η CDPR μπορεί να διασώζει την εικόνα της χωρίς να έχει να δείξει κάτι χειροπιαστό, ενώ η EA-BioWare τρώει τα μούτρα της εξαναγκαζόμενη να δημοσιεύει πατάτες τη μία μετά την άλλη.

Μπορείτε να τον φανταστείτε;

Ο λόγος έχει να κάνει με την τοποθεσία της έδρας της εταιρείας και τη χρηματοδότησή της. Και συγκεκριμένα με ένα εργαλείο που η CDPR έχει στη διάθεσή της, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, το οποίο είναι …

… το ΕΣΠΑ.

Γνωρίζουμε όλοι ότι η CDPR παίρνει ΕΣΠΑ. Τι είναι ακριβώς το ΕΣΠΑ, που όλοι το ακούμε; Είναι χρηματοδότηση με προνομιακούς όρους που παίρνει μια επιχείρηση για να υλοποιήσει το επιχειρηματικό της σχέδιο και να αναπτύξει έναν τομέα που θα προάξει (τσ τσ τσ τι γράφω) την τοπική οικονομία του μέλους της ΕΕ στην οποία θα δραστηριοποιηθεί. Γίνονται ουσιαστικά δυό εκταμιέυσεις (για να μη σου πάρει τα λεφτά η επιχείρηση και φύγει). Δίνεται στην αρχή ένα μέρος, κάπου στο μέσο της περιόδου γίνεται ένας έλεγχός (πόσα λεφτά έχουν δαπανηθεί, πόσο έχει προχωρήσει το έργο για το οποίο έχει ληφθεί το ΕΣΠΑ) και στο τέλος γίνεται η αποπληρωμή αν έχει ολοκληρωθεί το έργο.

Βλέποντας τις προτάσεις για χρηματοδότηση που έκανε η CDPR (στο λινκ) παρατήρησα ότι έγιναν το Μάρτιο του 2017 για 36μηνο. Το μέσο της περιόδου (οπότε και ο έλεγχος για τη δεύτερη εκταμίευση, υπολογίζω) θα ήταν Σεπτέμβριο του 2018. Μαντέψτε τι έγινε τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου του 2018;

Ναι, σωστά μαντέψατε, το gameplay τρέιλερ! Ακριβώς στην ώρα του για να παρουσιαστεί έργο και να γίνει η δεύτερη εκταμίευση. Θα ρισκάρω και μια πρόβλεψη: αν το παιχνίδι δεν εμφανιστεί -που δε θα εμφανιστεί- το Μάρτιο του 2020, στα τέλη Φεβρουαρίου του 2020 θα δούμε άλλο ένα, αρκετά εκτεταμένο game demo και πιθανώς το παιχνίδι θα αναβληθεί για το 2021-2022. Για προφανείς λόγους  (να μπεί και η τελευταία δόση στο ταμείο).

Η CDPR δεν έχει λοιπόν λόγο να βγάλει παιχνίδι, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου του 2020. Γιατί να χαλάσει το όνομά της; Σημασία έχει να δείξει πραγματάκι για να δικαιολογήσει τις επιδοτήσεις της και τα demo αρκούν. Και, μετά το Φεβρουάριο έχει ο Τιμιότατος. Μπορεί να κλείσει η BioWare και να αγοράσουν κάποιο από τα Franchise της κοψοχρονιά, οπότε χωρίς να κάνουν δημιουργική δουλειά, απλά θα κάνουν μια ανάπτυξη με τα ήδη υπάρχοντα και θα μπουν ευρώπουλα στο ταμείο και άκοπη δόξα για το PR τους. Και, αν τότε ζει ακόμα η ΕΕ, μπορούν να πάρουν άλλο ένα ΕΣΠΑκι.

Αντιθέτως, η BioWare, όντας παράρτημα μιας αμερικανικής ιδιωτικής εταιρείας, δεν έχει αυτή την ευκολία. Δεν μπορεί να τραινάρει επι επτά χρόνια την ανάπτυξη ενός παιχνιδιού συσσωρεύοντας κόστη χωρίς να βγάζει προϊόν και να γίνεται τζίρος. Όταν σου έρχεται το Οικονομικο και σου λέει «Εχεις πέντε χρόνια που βολοδέρνεις. Πρέπει να βγάλεις κάτι ως το τέλος Μαρτίου του 2017 για να μπουν λεφτά στο ταμείο.», πρέπει να βγάλεις παιχνίδι το γαμημένο τέλος Μαρτίου 2017. Κουτσο,στραβό, ημιτελές, ατελές, τουρλουμπούκι δεμένο με σπάγγο, πρέπει κάτι να βγάλεις για να μπεί το μπερντέ στο ταμείο και μετά έχει ο θεός, τα patches και τα DLC. Το Οικονομικό ΧΕΣΤΗΚΕ για το τι game θα βγει εκ των πραγμάτων, καθώς οι εργαζόμενοι και τα στελέχη εκεί δεν παίζουν games, ούτε προλαβαίνουν, άλλωστε. Το Οικονομικό το νοιάζει να δείξει ΝΟΥΜΕΡΑ. Χέστηκε αν το Mass Effect Andromeda ήταν μια σκια του τι θα μπορούσε να είναι, σημασία είχε ότι το προϊόν βγήκε κι έκοψε την μονέδα που χρειαζόταν εκείνη τη στιγμή.

Κι έτσι, η BioWare είναι αναγκασμένη να τσαλακώνει την εικόνα της πολλαπλώς, βγάζοντας τη μια πατάτα μετά την άλλη, ενώ η CDPR κονομάει με τα τρειλεράκια.

Αγριος καπιταλισμός εναντίον Κρατικοδίαιτου Καπιταλισμου και ο Κρατικοδίαιτος Καπιταλισμός νικάει. Μόνο ο εργαζόμενος, ο καταναλωτής και η τέχνη χάνουν.

Κι αυτό είναι το τελικό νόημα του  παραπάνω παραληρήματος.

 

3 σκέψεις σχετικά με το “BioWare vs CDPR (ενα παραλήρημα)

  1. Τελικά, ανακοινώθηκε η ημερομηνία δημοσίευσης, 16 Απριλίου 2020. Πολύ κοντά στην τελευταία εκταμίευση (17 Μαρτίου 2020+ γραφειοκρατικά που πιθανως να εμπίπτουν σε κάποιο στάνταρ 30ημερο).
    Λογική ημερομηνία για ΕΣΠΑκίνητο προϊον, πιθανότατα θα έχαναν τις δόσεις αν δημοσίευαν το παίγνιον νωρίτερα.
    Προβλέψεις:
    Κατά το Φλεβάρη ή Μαρτη θα έχει previews ή και gameplay demo.
    Τα γραφικά ΘΑ ΕΙΝΑΙ αισχρά downgraded.
    Μόλις θα βγεί το hack της free camera θα δούμε αίσχη που θα κάνουν τις δουλειές της Bethesda και το Mass Effect Andromeda να δείχνουν απαύγασμα της τριδιάστατης τελειότητας.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s